روایت عملیات مرصاد از سوی سردار سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم در مراسم شب خاطره موزه ملی دفاع مقدس

۰۴ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۴۶ کد : ۷۰۵۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۸۷
روایت عملیات مرصاد از سوی سردار سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم در مراسم شب خاطره موزه ملی دفاع مقدس

به گزارش مرکز ارتباطات و روابط بین الملل، به مناسبت سالروز عملیات مرصاد مراسم شب خاطره با حضور جمعی از فرماندهان و رزمندگان عملیات مرصاد در محل موزه ملی انقلاب اسلامی برگزار گردید. در این مراسم که با ذکر و یاد مصیبت حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام آغاز شد سردار سرتیپ دکتر اسماعیل احمدی مقدم رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی از فرماندهان عملیات مرصاد به بیان خاطراتی از عملیات مرصاد پرداخت و اشاره نمود ما در اواخر جنگ بمباران روزانه شهرها و مناطق پرجمعیت داشتیم و دشمنان سعی می کردند شرایط اقتصادی را روز به روز بر کشور سخت نمایند. وی در ادامه پس از تشریح شرایط کشور به بیان خاطراتی از شهدا پرداخت.

در پایان این مراسم، از کتاب عملیات مرصاد که تاریخ شفاهی از زبان سردار احمدی مقدم بوده و با همت آقای محمد طیب تالیف شده است رونمایی گردید.

شب خاطره با موضوع عملیات مرصاد شامگاه (سه‌شنبه، ۲ مرداد) با حضور امیر سرتیپ «نبی سهرابی» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی، سردار «نادر ادیبی» مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، جمعی از فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع مقدس در سالن خلیج فارس این موزه برگزار شد.

در همین راستا، دل نوشته‌ای از سردار احمدی مقدم به قلم خود ایشان به رشته تحریر درآمده که به شرح زیر می‌باشد:

بسم ا... الرّحمن الرّحیم

گرچه سِیر زندگی‌ام از گردنه‌های سخت و گوناگون تاریخ معاصر کشورمان عبور کرده و دست قضا مرا در کوران این حوادث قرار داده، لیکن عملیّات «مرصاد»، متمایز از تمام آن موارد است.

مرصاد، تنها یک عملیّات نظامی نبود، بلکه رخدادی بود که به لطف خدا، در شرایطی ویژه، نصرتی الهی را برای ملّت ما - پس از تحمّل سخت‌ترین شرایط تاریخ انقلاب اسلامی - به همراه آورد.

عملیّات مرصاد، ثبت پیروزی بسیار مهمّی را در آخرین نبرد و در وقت طلایی، به ارمغان آورد و به نقطه‌ی عطفی در تاریخ مبارزات ملّت ایران تبدیل شد.

دست تقدیر که از سال‌ها قبل و در طولِ درگیری‌های اورامانات، آشنایی مرا با موقعیّت جغرافیایی منطقه‌ی «چهارزِبَر»، فراهم کرده بود در روزهای آغازین مرداد 1367، پای مرا به صحنه‌ی عملیّات مرصاد کشید! سال‌ها گذشت و بالاخره برای اوّلین بار، هنگامی که فرمانده‌ی نیروی انتظامی بودم، در برنامه‌ی «شناسنامه» غافلگیر شدم و پس از بیست‌وپنج سال در برابر عموم در مورد این عملیّات زبان گشودم.

برنامه‌ی تلویزیونی «شناسنامه» از شبکه‌ی سه‌ی سیما در چهارم مرداد سال 1392 پخش‌شد و موجب ارائه‌ی بخشی از خاطرات پیشِ رو، در رسانه‌ی ملّی گردید. سپس به درخواست مجلّه‌ی «رمز عبور» و به مناسبت سالگرد عملیّات مرصاد، در مرداد سال 1394 به تحلیل شرایطِ ایّامِ پایانی دفاع مقدّس و شرح تحلیلی عملیّات مرصاد پرداختم. پس از آن، در مصاحبه‌ای که با دوست و هم‌رزم محقّق خودم «محمّد طیّب» در سال 1399 و در مورد شهید بزرگوار «محمّد بروجردی» داشتم با پیشنهاد ایشان برای نگارش تفصیلیِ خاطراتم مواجه شدم و 23 جلسه خاطراتم را که قبلاً طیّ سال‌های 1383 تا 1394 توسّط برادر هم‌رزم و نویسنده‌ی پیش‌کسوت دفاع مقدّس «سیّد مهدی حسینی» در قالب مصاحبه، ضبط و پیاده شده بود در اختیار ایشان گذاشتم.

با پیشنهاد محمّد طیّب، برش عملیّات مرصاد از خاطرات شفاهی بنده انتخاب گردید و قرار شد به مناسبت سالگرد عملیّات، در مرداد سال 1399 مطلبی در این مورد تهیّه و در بعضی رسانه‌ها منتشر شود ولی ایشان با آغاز کار، به وسعت و عمق و پیچیدگی مسئله پی برد و لازم دانست به سبب حسّاسیّت موضوع، بیش از پیش در مورد این عملیّات، مطالعه و تحقیق کند.

در طول بیش از یک سال، با تلاش درخور تحسینِ و به همّت این محقّق فرهیخته، مستندات بسیاری تهیّه شد و ضمن انجام مصاحبه‌های مکرّر و بررسی روایت‌های گوناگون از عملیّات مرصاد، اصلاحات پی‌درپی در کار به عمل آمد و خوشبختانه این کار به صورت مجموعه‌ای کم‌نقص و فاخر به پایان رسید.

کتاب حاضر، عمدتاً متمرکز بر مشاهدات، خاطرات، برداشت‌ها، دریافت‌ها و درمجموع، روایتِ شخصیِ این‌جانب از عملیّات مرصاد می‌باشد. بخشی از این اثر نیز تحقیق و تألیفِ نظامیِ منحصربفرد و نسبتاً دقیقی از این عملیّات مهم است که به فاصله‌ی کوتاهی از وقوع مرصاد، در قالب پایان‌نامه‌ی «دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران» (دافوس آجا)، توسّط این‌جانب، در سال 1368 به انجام رسیده و ارائه شده است.

اثر حاضر، به روح ملکوتی امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه)، شهدای گران‌قدر و ایثارگران و رزمندگان عملیّات افتخارآفرین مرصاد تقدیم می‌گردد؛ همچنین از رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای(مدظله العالی) که به طور مستمر، اهمّیّت نگارش آثاری با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس را متذکّر شده‌اند و با تشویق‌های فراوان و هدایت‌های حکیمانه‌ی خود، تأثیرِ خاص و بسیار ارزشمندی بر نگارش چنین آثاری گذاشته‌اند، کمال امتنان خود را اِعلام می‌دارم و برای حضرت‌شان از خداوند متعال تقاضای عمر طولانی و بابرکت می‌نمایم؛ باشد که در سایه‌ی رهبری امام‌گونه‌ی ایشان و تحت لوای معظّم له، قدرت، عزّت و عظمت ملّت ایران، بیش از پیش، فزونی و گسترش یافته و هموارکننده و زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی موعود عَجَّلَ الله تَعالی فَرَجَهُ الشّریف باشد.

سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم

کلید واژه ها: مرصاد عملیّات مرصاد ی عملیات سال مرداد سال دفاع دفاع مقدس


( ۲ )

نظر شما :